Abonamente

Ofertă pe anul 2021: 100 lei
(6 numere - 4 apariții)

Tel. 0768198178 distributie@arhitectura-1906.ro

Comandă online →

ARHITECTURA > Nr. 6/2020 (690) > Actualitate

Terminalul de pasageri al Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav

Dorin Ștefan

Proiect de arhitectură arhitect Dorin ȘTEFAN - autor,
echipa DSBA: Marijan Mostavi, Adrian Arendt, Iancu Niculescu, Ioana Todiroaie
Studiu de fezabilitate IPTANA București, arhitect Mircea Niculescu
Design & build Bog’Art, UTI, arhitecți: Alexandru Popa, Horațiu Pop, Roxana Negoiță
Proiect de structură de rezistență Pop și asociații
Proiect de instalații UTI
Suprafața construită 12.000 mp
Perioada de proiectare 2017-2019
Execuția 2020

Conceptul

Aerogara unui aeroport este o POARTĂ DE INTRARE, nu doar o intrare-ieșire pentru pasageri grăbiți, ci o IMAGINE care să vorbească despre locul în care ai ajuns. Astfel, conceptul care stă la baza soluției de arhitectură pentru clădirea terminalului de pasageri al AEROPORTULUI INTERNAȚIONAL BRAȘOV-GHIMBAV încearcă o sinteză între elemente semnificative din punct de vedere al arhitecturii din spațiul arondat Brașovului, privind, la un capăt, spre goticul transilvănean prezent la tot pasul încă din secolul al XIII-lea, și la celălalt capăt, privind spre anii 1920 când s-au pus bazele ÎNTREPRINDERII AERONAUTICE ROMÂNE și când se realiza HALA I.A.R., cu arce din beton armat în deschideri, perfromante pentru acele timpuri, de 60 de metri, după proiectul arhitectului G. M. Cantacuzino. În acest sens clădirea terminalului este susținută printr-o formă stucturală, repetitivă, multiplicantă și extensibilă prin adăugare. Diafragme de beton armat de 15 metri înălțime și 40 metri lungime sunt înclinate și unite la partea de sus, generând forma unui „V” cu vârful în sus - o trimitere stilizată și modernă spre ARCUL OGIVAL. Aceste diafragme îngemănate prin repetare formează un volum virtual care este intersectat pe orizontală de un alt volum virtual cilindric - amintind de arcele de beton ale HALEI I.A.R.

Spațiul care rezultă la interior este o navă centrală în boltă intersectată de lamele „ogivale”.

Spațiul exterior din fațada principală (cu accesurile) fiind protejat pe toată lungimea de o copertină susținută de „arce ogivale” în consolă.

Extras din articolul publicat în revista ARHITECTURA nr. 6/2020 (690), pag. 16

Abonamente

Ofertă pe anul 2021: 100 lei (6 numere - 4 apariții)

Tel. 0768198178 / distributie@arhitectura-1906.ro / Comandă online →